Saturday, January 21, 2012

Marlborough Farmer Market



Kiwi and Their Market


Untuk entry kali ni, saya nak kongsi sikit pengalaman mengenai market yang saya pergi di sini iaitu antaranya "Farmer Market". Sebenarnya, kat sini ada macam-macam jenis market... Saturday Market la, Sunday Market la, dan macam-macam lagilah...belum dikiranya dengan market untuk sesuatu town tu...Marlborough Farmer Market (MFM) ni, diadakan setiap hari Ahad di area dekat-dekat kawasan saya sewa. First time nampak sign pasal market ni, masa on the way nak pergi vineyard. Masa tu, nak moved pergi vineyard yang lain dan driver yang bawa tu kira ambik jalan shortcut. Dekat MFM ni, ramailah yang ambik peluang untuk jual macam - macam jenis jualan terutamanya hasil dari ladang mereka. Buah - buahan, sayur - sayuran, makanan serta bunga - bungaan. Ada juga yang mempamerkan bakat seni mereka yang nyanyian secara terbuka. Maka, dengan itu ramailah yang datang dan menghabiskan masa bersama keluarga. Di sini, they spend a very good quality time with their family members especially those yang ada anak kecil. Kiwi's love their child so much and they taking good care of them.









Marlborough Farmer Market open on Sunday at 9 a.m till noon

















A warm welcoming greeting to this market.







This lady sells cherry from her farm as during this picture is taken the cherry and apricot fruit seasons were just started. The prices for those two fruits quite expensive because it just at the beginning of the season and it will get cheaper at the end of the season.
Drink coffee or espresso in the morning would be the best beverage to have and at same goes to those people in the picture above. There also have family having their breakfast and espresso here with their children. They look so enjoy themselves in the picture below.


At first, bila saya tengok apalah orang tu buat, dengan pakai costume macam tu, duduk depan atas bangku dan semua budak2 dok kumpul depan dia..bila dengar punya dengar..rupanya, dia macam cerita fairy tale story..rasanya la..hehehe.. ada jugak orang buat event macam ni buat kat tengah-tengah pasar kan? tak pernah nampak lagi lah kat Malaysia ada buat macam ni..sebab kalau yang pergi pasar tu mungkin para emak-emak dan ayah-ayah je kot..kot ada pun yang baby sebab baby xada orang nak jaga...


Dekat New Zealand, kebanyakkan komuniti bersara masih giat melakukan pelbagai aktiviti selagi mereka mampu. Ada yang masih boleh melakukan sukan bersama teman, menghabiskan masa bersama suami dan isteri dan xkurang juga ada yang usaha mencari pendapatan masing - masing seperti dalam gambar di atas. Suami isteri tersebut menjual bunga - bungaan segar di MFM. Namun, dalam pada banyak perkara yang baik tentang MFM ni, saya ada satu benda yang xdapat terima hakikat ini dan rasa lawak pun ada...hahahaha..nak dijadikan ceritanya, pagi ini saya bersama teman pun pergilah ke MFM untuk kesekian kalinya. Namun, kami telah tiba awal ke sana dalam pukul 8 lebih dan pada ketika itu, banyak para peniaga baru sahaja menyusun dan membuka gerai masing-masing. Untuk tidak membuang masa, kami bercadang mahu terus pusing dan mencari keperluan yang kami perlu sebab mahu pulang segera ke rumah akibat cuaca yang terlalu sejuk. Apabila kami tiba depan gerai yang kami mahu beli barang, penjual tu buat tidak endah dengan kehadiran kami. Kami berasa pelik, tapi kami approach dengan lebih dekat sebab kami betul-betul mahu beli barang tersebut. Apa yang berlaku seterusnya adalah, kami diberitahu, mereka tidak jual barang tu lagi sebab jam belum pukul 9 lagi..hahahahha..punya la lawak...mereka siap suggest dekat kami dtg pkl 9.30 untuk lebih baik....dalam hati ni berkata,"Nak bagi untung pun xnak. Kalau kat Malaysia ni, xkira dah..mesti jual punya..hahahahaha..."

Disebabkan kami malas nak menunggu dalam kesejukkan, kami terus ke destinasi lain...itulah kesudahan ceritanya..hahaha...

p/s: lain kali plan trip betul2 dan make sure pkl berapa they start..hahahaha..


No comments:

Post a Comment